phone icon whitephone icon purpleהתקשרו *3046
icon envelope icon envelope צרו קשר
en fr
360 בלניות מכל רחבי הארץ יצאו לועידת ההשתלמות השנתית של 'המרכז הארצי לטהרת המשפחה' במלון לאונרדו בירושלים.
07/07/2022

"בדורות קודמים לא היו משפחות יהודיות שלא שמרו טהרה" אומר הרב יצחק דוד גרוסמן למאות הבלניות שהתכנסו השבוע לכנס של עמותת "טהרת המשפחה" במלון לאונרדו בירושלים. "זכינו שבדור שלנו יש אנשים שמגיעים למקווה ברכב בליל שבת. אתן ודאי שואלות איך יתכן שחילול שבת זו זכות?" הוא שואל. "אני מסתכל על הנקודה היהודית. על חילול שבת אפשר לעשות תשובה אבל ילד יהודי שמגיע לעולם שלא בטהרה – זה נצחי. את זה אי  אפשר לשנות". 

בועידת ההשתלמות השנתית השתתפו השנה למעלה מ - 360 בלניות מכל רחבי הארץ שהגיעו לועידה כדי להיטען בכוחות מחודשים לעבודת הקודש שלהן ולקבל כלים להתמודדויות לא פשוטות שבהן הן נתקלות בעבודת היום יום שלהן.

בפאנל שהתקיים בהשתתפות דר' חנה קטן וגברת חנה חנוכה הבלניות קבלו הסבר על מצבים רגישים של טובלות:

"הבלניות פוגשות נשים במצבים מאד רגישים : נשים בטיפולי פוריות, נשים במהלך טיפולים אונקולוגיים או מצבים בריאותיים רגישים וגם נפגעות אלימות, נפגעות פגיעה מינית ונשים הסובלות מבעיה נפשית" מסבירה דר' חנה קטן "ההנחיה הגורפת לבלניות היא לא להלחיץ את הנשים, לא לחדור למרחב האישי ולשדר אמפטיה ועידוד". גברת חנה חנוכה מסבירה לבלניות כמה חשוב לכבד את הטובלות, להיות קשובות, לשים לב לשפת הגוף שלהן בכדי  להעניק להן חוויה טובה. "על הבלנית להיות שקופה ליד הטובלת" אומרת חנוכה, אחראית מקווה ומכשירת בלניות מפסגת זאב.

בסדנה שמעבירה עובדת סוציאלית של "עזר מציון", הגברת רחל פרנס, עולה הנושא של טורדנות כפייתית אצל טובלות, תופעת ה- ocd. הבלניות מספרות על מקרים רבים של התופעה: נשים שמסתגרות בחדר הרחצה שלוש שעות ויותר ומעכבות בכך טובלות אחרות, נשים שמאלצות את הבלניות  לחכות להן עד שלוש וחמש בבוקר כי הן לא בטוחות שהכינו עצמן כראוי ואחרות שפוצעות עצמן מרוב קרצוף  כי הן חוששות שתהיה חציצה. יש גם נשים שחוזרות  יום למחרת בשל החשש שלא טבלו כראוי. גם כאן היא מסבירה שאין זה תפקיד הבלנית לייעץ, להציע טיפול וכדומה ואף מבקשת מהנשים שלא להאיץ  או להעיר לאישה כזו. "נשים כאלה מסתובבות עם מעין כסא גלגלים בלתי נראה" היא אומרת. "אין להן שליטה על הדבר הזה, הן סובלות מבעיה בריאותית, אמנם של הנפש, אך זו בעיה שגורמת לסבל רב. נכון שמאד קשה לעמוד מול נשים כאלה אבל חשוב להבין שאתן נמצאות בצומת רגישה עד מאד".

הועידה כללה עוד מגוון מרצים, ביניהם: הרב אליהו שירי, הרב חיים זאיד, הגברת שולמית שחור, הגברת פנינה טולדנו ועוד. כמו כן התוכניה כללה גם שפע של פינוקים ותוכניות.

הבלניות צריכות להתמודד עם כל כך הרבה מצבים מורכבים ואנו משתדלים לצייד אותן בכלים רבים ככל האפשר.